جستجو

خبرنامه

اشتراک

آرشیو

10 ويژگی ماه مبارک رمضان در نظر رهبری

 

1.ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی

شروع ماه مبارک رمضان، در حقیقت عید بزرگی برای مسلمانان است، چون ماه ضیافت الهی است، در این ماه فقط مؤمنین و کسانی که اهل ورود در این ضیافتند، بر سر سفره پروردگار منّان و کریم می‌نشینند. این، غیر از سفره عام کرم الهی است که همه انسان‌ها، بلکه همه موجودات عالم از آن بهره‌مندند؛ این سفره خواص و ضیافت خاصان پروردگار است. 

2.ماه مبارک رمضان، ماه گشوده شدن درهای آسمان

ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الله است. ماه لیلة القدر است. درهای آسمان در ماه رمضان گشوده است، یعنی؛ رابطه قلبی انسان با خدا در این ماه آسان‌تر از همیشه است. درهای آسمان در ماه رمضان گشوده است، یعنی؛ به برکت روزه، فرصت و توفیق کار نیک برای انسان وجود دارد.

3.ماه مبارک رمضان، قطعه‌ای از بهشت

ادامه مطلب...

4 روایت کوتاه در مورد ماه رمضان

 

1ـ پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: 

 هر کس رمضان را از روى ایمان و براى خدا و پاداش او، روزه بگیرد و به عبادت برخیزد، گناهان گذشته‌اش آمرزیده مى‌شود؛ و هر کس شب قدر را از روى ایمان و به امید پاداش الهى، به عبادت بایستد، گناهان گذشته‌اش بخشوده مى‌گردد.

2ـ امام صادق علیه السلام فرمودند: 

 خدا را در هر شب ماه رمضان، آزادشدگان و رهاشدگانى از آتش است، مگر کسى که با شراب افطار کند. پس چون آخرین شبِ آن فرا رسد، به اندازه همه کسانى که در این ماه آزاد کرده است، آزاد مى‌کند.

ادامه مطلب...

سنت افطاری ساده در سبک زندگی اسلامی

 

از جمله سنت‌های پسندیده‌ای که مدتی است در کشور ما رایج شده است، موضوع «افطاری ساده» است. رهبر معظم انقلاب نیز در یکی از خطبه‌های نماز عید فطر ضمن تأکید بر این سنت حسنه، خواستار توجه مردم به آن شدند: «یک سنت که خوب است مورد توجه قرار بگیرد، افطاری دادن‌های ساده و بی‌پیرایه در مساجد و در خیابان‌هاست که در بیشتر شهرهای کشور در مقابل افطاری‌های مسرفانه‌ای انجام گرفته است. که شنیده شده بعضی‌ها به بهانه‌ی افطار، حرکات و عمل مسرفانه انجام می‌دهند و به جای این‌که در ماه رمضان وسیله‌ای بشوند برای نزدیکی روحی به فقرا و مستمندان، با این عمل، با این حرکت، خود را در لذات جسمانی غرق می‌کنند.»

ادامه مطلب...

برجسته‌ترین وظیفه انسان در ماه مبارک رمضان

 

توصیه‌های اخلاقی آیت‌الله جوادی‌ آملی:

از برجسته‌ترین وظایف در ماه مبارک رمضان آزاد شدن و رهیدن است. انسان باید این قفس‌ها و میله‌های پولادین را که با دست خود ساخته است، بشکند.واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معناى «خضوع» است و طبرى در تفسیر «جامع البیان» مى‌گوید: اصل عبودیت که به نظر او شامل عبادت نیز مى‌شود، نزد همه عرب به معناى ذلت و خاکسارى است.آگاهی عمیق و بصیرت و اندیشه در دین، رمز ارزشمندی کارها و عبادات است و بدون آن عمل، فاقد ارزش لازم است لذا یکی از مواردی که می‌تواند ما را در انجام عبادت، راغب کند پی‌بردن به حکمت عبادات است.

آیت‌الله جوادی آملی از جمله کسانی است که به طور مفصل درباره حکمت و فلسفه اعمال عبادی دین مبین اسلام سخن گفته است. آنچه در ادامه می‌خوانید برگرفته از بیانات این عالم فرزانه است. بزرگان ما گفته‌اند: گر چه روزه گرفتن سخت و دشوار است، ولی لذت شنیدن این ندای خداوند که می‌فرماید:

ادامه مطلب...

زندگی به سبک شهر خدا!

 

اهمیت ماه رمضان در چیست؟

چرا ماه رمضان را «ماه خدا» می‌نامند؟

 آیا ارزش ماه رمضان صرفاً به «روزه»ی آن است؟

آیا «روزه»ی ماه مبارک، «هدف» است یا «وسیله»؟

اگر روزه هدف است، پس چرا در آیه‌ی 183 سوره‌ی بقره هدف از روزه را رسیدن به «تقوا» بیان کرده است؟ و اگر روزه صرفاً وسیله است، چگونه می‌توان از این وسیله برای رسیدن به هدف آن (یعنی تقوا) استفاده کرد؟ آیا صرفاً با نخوردن و نیاشامیدن می‌توان به «تقوا» دست یافت؟سؤالات بالا و سؤالاتی نظیر آن، موضوعاتی هستند که می‌بایست برای هر کدام از آن‌ها پژوهش‌های جداگانه‌ای انجام داد، اما به نظر می‌رسد اگر «روزه» را به مثابه «وسیله»ای برای دستیابی به هدف متعالی‌تری به نام «تقوا» تعریف کنیم، آن گاه می‌بایست تأثیرات روزه و ماه رمضان را در ساحت زندگی فردی و اجتماعی انسان مورد بررسی قرار دهیم.

ادامه مطلب...

ماه نو ، ماه نو ، سلام ، سلام !

 

توصيه‌‌های طبی متخصصان برای استقبال از ماه مبارک رمضان:

از آنجا که ماه رمضان امسال با فصل گرما مصادف شده، بايد خيلي بيشتر از سال‌هاي قبل مراقب خودمان باشيم و هرچه زودتر،‌ با اجراي يک الگوي صحيح تغذيه‌اي و کاري، به استقبال ماه صيام برويم. در اين بين، کم نيستند بيماراني که اصلا نمي‌دانند تکليف‌شان در برابر روزه چيست و با توجه به وضعيتي که دارند، بايد روزه بگيرند يا نه.در گفتگو با متخصصان مختلف سعي کرده‌ايم راه رسيدن به آمادگي مناسب براي روزه گرفتن را نشان بدهيم تا بدانيد که در اين چند روز باقي مانده تا ماه رمضان بهتر است چه کارهايي انجام دهيد تا بدن‌تان آمادگي لازم براي روزه گرفتن را پيدا کند. آنهايي هم که مشکل يا بيماري خاصي دارند، در لابه‌لاي سطور اين گفتگوها و يادداشت‌ها مي‌توانند دريابند که آيا از نقطه نظر طبي مي‌توانند ماه رمضان امسال را روزه بگيرند يا نه.  

روزه و بيماران قلبي
دکتر منوچهر قاروني، متخصص بيماري‌هاي قلب و عروق

بيماري‌هاي قلبي معمولا از آن دست بيماري‌هايي‌اند که با کسي شوخي ندارند و بيمار و اطرافيانش بايد کاملا مراقب اوضاع باشند

 

از آنجا که اين روزها بيماران زيادي به پزشک‌شان مراجعه و از او درباره روزه گرفتن يا نگرفتن سوال مي‌کنند و بيماران قلبي هم از اين گروه مستثنا نيستند، بايد چند توصيه پزشکي مهم به اين گروه از بيماران (افراد داراي ناراحتي قلبي) ارايه کرد:

ادامه مطلب...

گفتار ناب

 

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
ثلاث حقّ على اللَّه أن لا یردّ لهم دعوه: الصائم حتّى یفطر و المظلوم حتّى ینتصر و المسافر حتّى یرجع؛

سه کسند که بر خدا لازم است دعایشان را رد نکند:

روزه دار تا افطار کند

ستمدیده تا ستم از او دفع شود

مسافر تا به وطن خود باز گردد.


منبع: نهج الفصاحه

   

یک بهانه دست خدا بدهید

 

درباره‌ی سیره‌ی امام هادی علیه‌السلام و زیارت جامعه‌ی کبیره:

معرفت مراتب دارد. در بین اصحاب خود امیرالمؤمنین هم، ابن عباس یک شاگرد بود، کمیل یک شاگرد بود، عمّار یاسر یک شاگرد بود و میثم تمّار هم یک شاگرد. یا رسول خدا در بین اصحابشان آیا با همه یکسان برخورد می‌کردند؟ همه‌شان را می‌شناختند و به اندازه‌ی ظرفیتشان با آنها حرف می‌زدند. شتربانی به امام صادق سلام‌الله‌علیه می‌گوید که یک نصیحتی بکنید. حضرت می‌فرماید: «عَلَیْکَ بِالصِّدْقِ الْحَدیثِ»؛ وقتی حرف می‌زنی راست بگو. خوب این حرف بزرگی است، ولی ساده است. اما وقتی یک عالم بزرگی می‌رود پیش امام صادق علیه‌السلام، دیگر حضرت آن نصیحت را نمی‌گوید و لحنش عوض می‌شود

 

خلاصه شناخت مراتب دارد. «اللّهم عرّفنی حجّتک» یعنی ما اجمالاً بدانیم حضرت هادی علیه‌السلام امام است و معصوم است و متصل به غیب. این معرفت اجمالی است اما درباره‌ی معرفت ابعاد شخصیتی ایشان، من بارها به دوستان گفته‌ام که ما حتی شاگردان این‌ها را نمی‌توانیم بشناسیم.

ادامه مطلب...

مناجات شعبانیه قله کمال انسان

 

رهبر انقلاب در یادداشتی درباره «مناجات شعبانیه»، این دعا را این‌گونه توصیف می‌کنند: «مناجات مأثوره‌ی ماه شعبان یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان 

شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالی‌یی همراه است که نظیر آن را در زبانهای معمولی و محاورات عادی نمی‌توان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست.» به مناسبت حلول ماه شعبان، با حجت‌الاسلام و المسلمین محمدباقر تحریری، استاد حوزه علمیه قم و مؤلف کتاب «نجوای عارفانه» (شرحی بر مناجات شعبانیه) به گفت‌وگو نشستیم:

یکی از اعمالی که در ماه شعبان توصیه شده است، قرائت مناجات شعبانیه می‌باشد که مورد تأکید ویژه بزرگان ما از جمله حضرت امام(ره) بوده است. قبل از ورود به بحث مناجات شعبانیه، درباره ماهیت و فلسفه دعا توضیح دهید.

ماهیت دعا و نجوا در درگاه الهی همان اظهار خضوع و کوچکی است. البته یک خضوع تکوینی وجود دارد که ما چه بفهمیم و چه نفهمیم، چه قبول داشته باشیم چه نداشته باشیم همه موجودات به تعبیر قرآن کریم بنده خداوند متعال هستند و در آیات متعددی تسبیح موجودات مطرح شده است. اما انسان واجد مرتبه‌ای از خضوع و خشوع در برابر حق‌تعالی است که موجودات دیگر فاقد آن هستند. حتی ملائکه به خداوند متعال اظهار داشتند ما تسبیح‌گر و تقدیس‌کننده تو هستیم پس سرّ خلقت انسان چیست؟ حق‌تعالی فرمود: «إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ»1 یعنی من چیزی از این انسان می‌دانم که شما نمی‌دانید. به نظر بنده آن چیز همان خضوع آگاهانه است. همچنین خدای متعال در قرآن می‌فرماید اگر دعای شما نباشد خدا به شما اعتنایی ندارد.دعا در دو قالب ظهور پیدا می‌کند؛ یکی قالب لفظ، دوم قالب توجه که اصل دعا هم همین توجه است. کمال انسان این است که بداند در روابط وجودی و در شئون گوناگون با چه حقیقتی مستقلاً مرتبط است. حقیقت دعا این است و الا معنایش این نیست که حالا همواره انسان کتاب دعا باز بکند. اینکه در روایات آمده حضرت ابراهیم بسیار دعا کننده بود،به این معنا نیست که همیشه کارهایش را رها می‌کرد و دعا می‌خواند،دعاهایی هم که وارد شده برای رسیدن به حقیقت دعاست لذا ملاحظه می‌کنیم که از ناحیه ائمه(ع) دعاهای متعددی آمده، هرکدام هم یک زبانی دارد و برای شرایط خاص، چون انسان حالات مختلف دارد و هر کدام از این‌ها جایگاه خودش را دارد.

ادامه مطلب...

آیا انتخابات حق ماست یا تکلیفی بر عهده ما؟

 

در نظام دموکراتیک و مردم‌سالار، انتخابات، نماد مشروعیت نظام حاکم است؛ چراکه نظام حاکم بر اساس رأی همین مردم بر مسند حکومت نشسته است. حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا رأی دادن و شرکت در انتخابات، برای ایجاد حاکمیت، صرفا حق مردم است یا وظیفه و تکلیفی بر گردن مردم است؟ و این در حالی است که در مفهوم حق، «اختیار» و در مفهوم تکلیف، «الزام و اجبار» نهفته است.
تفاوت مهم حقوق و تکالیف در این است که حقوق به طور کلی قابل چشم‏‌پوشی هستند و شخص صاحب ‏حق می‌‏تواند با صرف‏‌نظر کردن از حقّ خود، آن را اسقاط نماید؛ بر خلاف تکالیف که از چنین قابلیتی برخوردار نیستند و نمی‌‏توان از آن‏ها صرف‏‌نظر کرد. بلکه شخص مکلف، ملزم به اتیان آن احکام و پای‏‌بندی به آن تکالیف است.اگر رأی دادن و شرکت در انتخابات حق مردم باشد، فرد می‌تواند از این حق خویش صرف‌نظر کند و رأی ندهد؛ و در مقابل، اگر رأی دادن تکلیف باشد، همه‌ی واجدین شرایط، مکلف و موظف به دادن رأی می‌باشند و نتیجتاً نمی‌توانند از آن سرپیچی کنند.

ادامه مطلب...

مطالب بیشتر...