جستجو

خبرنامه

اشتراک

آرشیو

کیمیای وجود را دریاب

 

مراتب دوستی

این یک قانون طبیعی است ، و انسان های پاک به انسان های پاک عشق ورزیده و در جست و جوی دوستی با آن هایندو با دیدن چنین ویژگی ها و علایقی در اشخاص ، زودتر با آن ها رابطه برقرار کرده و خود را به آن ها ملحق می کنند.

دوستی و محبت دارای مراتب و درجاتی است و هرگز دوستی بین افراد یکسان نیست ، بر این اساس دوستان هم مراتب مختلفی دارند ، بعضی به عنوان دوست کامل شناخته می شوند زیرا از همه شرایط و ویژگی های یک دوست کامل برخوردارند و بعضی شرایط کمتری را در خود جمع کرده اند. حتما شما هم در زندگی دوستانی دارید که دوستی با آن ها برایتان ملال آور است و همیشه سعی میکنید خود را از آن ها دور نگه دارید در مقابل کسانی هستند که حاضرید با صرف ساعت ها وقت و طی مسافت های طولانی ، او را پیدا کنید و ساعتی با او هم نشین باشید.

ادامه مطلب...

شاخص‌های خانواده مسجدی در سبک زندگی دینی

خانواده محوری‌ ترین بخش هر جامعه‌ای محسوب می شود. انسان، اولین آموزش‌ها را در خانواده می‌بیند و پایه اخلاق فردی و اولین مراحل اجتماعی شدن او در خانواده شکل می‌گیرد. خانواده‌ها در نتیجه گرایش‌های مختلف، تربیت‌ها و اخلاق و منش زندگی خاصی را به فرزندان منتقل می‌کنند.در خانواده‌های مذهبی آنچه که در مورد تربیت و پرورش فرزندان در کانون توجه قرار دارد مذهب و توجه به دستورات دینی در باره تربیت است. این نوع خانواده‌ها سعی می‌کنند نحوه رفنار و گفتار آنها به گونه‌ای باشد که در اثر این تربیت در آینده، دین و اوامر و نواهی آن محور رفتار و نوع سلوک آنها در زندگی‌شان باشد و در حقیقت دید آنها به زندگی، اعمال و رفتار و فضای زندگی آنها که در مجموع سبک زندگی آنها را تشکیل می دهد، متأثر از دین باشد.‏مسجد به عنوان مهم‌ترین پایگاه دینی در اسلام جایگاه ویژه‌ای در زندگی خانواده های مذهبی دارد تا جایی که به سختی می‌توان خانواده‌ای مذهبی را برکنار از مسجد تصور کرد و خانواده مذهبی در واقع خانواده مسجدی است. ارتباط با مسجد برای خانواده، ویژگی‌هایی به وجود می‌آورد که شاخص و تمایز این خانواده‌ها و خانواده‌های غیر مسجدی است.نوع نگاه این خانواده‌ها به اخلاق اسلامی، عبادات، همکاری‌های اجتماعی، روحیه تعاون، مشکلات و مسائل زندگی به دلیل ارتباط با مسجد، خاص و متمایز از دیگر خانواده‌هاست.‏در این نوشتار تلاش شده است تا شاخصه‌های یک خانواده مسجدی در سبک زندگی دینی بررسی شود.در ابتدا کارکردهای مسجد مورد بررسی قرار می‌گیرند و پس از آن تأثیرات خانواده مسجدی از این کارکردها بررسی می‌شوند و نوع زندگی این خانواده از نظر شکلی و محتوایی که همان سبک زندگی آنهاست تحت تأثیر رابطه با مسجد تحلیل می‌شود.‏اولین و مهم‌ترین پایگاه دینی در اسلام مسجد است. از صدر اسلام تا کنون مسجد همواره کانون مهم‌ترین مسائل، برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در جامعه اسلامی بوده است. هرچند به مرور زمان برخی کارکردهای مسجد تغییر یافته یا نقش آن در جوامع اسلامی به تدریج کمرنگ گشته، ولی هنوز برای بسیاری از مسائل اجتماعی و حتی فردی مسجد اصلی‌ترین پایگاه و جایگاه محسوب می‌شود.‏ مسجد در جامعه اسلامی کارکردهای مختلفی دارد: از مهم‌ترین کارکردهای مسجد می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:‏

ادامه مطلب...

امپریالیسم فرهنگی و ضرورت طرح سبک زندگی اسلامی

جهان امروز در لوای فرآیند جهانی ‌شدن، که البته عنوان جهانی‌سازی برای آن مناسب‌تر به نظر می‌آید، به عنوان عرصه و میدانی برای فراگیری شیوه و نوعی از سبک زندگی مبتنی بر ارزش‌های جوامع غربی و در راستای منافع مادی قدرت‌های صنعتی و اقتصادی جهان مدرن تدارک شده است. نگاهی به تحولات فرهنگی جهان امروز در جوامع مختلف و بررسی تطبیقی آن‌ها نشان از دو فرآیند و تحول فرهنگی به ظاهر متناقض و متعارض دارد. از یک سو، رویه‌ای از امپریالیسم را می‌توان مشاهده کرد که در آن، قدرت‌های دارای توفق اقتصادی با تکیه بر ابزارهایی چون رسانه‌های ارتباط جمعی، که بستر ذهنی را برای فراگیری ارزش‌های غربی فراهم می‌کنند و نیز با بهره‌گیری از امکانات حمل‌ونقل سریع و تکنولوژی‌های ارتباط سریع، که در ارتباط با یکدیگر درهم‌ریختگی و فروپاشی مفاهیم زمان و مکان را به همراه داشته است و پیامد آن حضور شرکت‌های چندملیتی در جوامع مختلف و سر برآوردن نهادهای مدرن در این جوامع است که از لحاظ ساختاری و نهادی در جهت القا، فراگیری و نهادی شدن ارزش‌‌های غربی حرکت می‌کنند؛ وجوهی از فرهنگ غربی را که تأمین‌کننده‌ی اغراض مختلف آنان است اشاعه و گسترش می‌دهند.در سوی دیگر ماجرا اما شاهد بروز انواعی از تکثرگرایی مبتنی بر خاص‌گرایی فرهنگی و نیز رواج سبک‌های مختلفی از زندگی مبتنی بر تمایلات و خواسته‌های گروه‌ها و اقشار مختلف و پراکنده‌ی اجتماعی هستیم. به عبارت دیگر، در حالی که از منظر اول تأکید اصلی بر فراگیری یک نوع خاص از فرهنگ و ارزش‌هاست که همانا فرهنگ و ارزش‌های غربی در سایر جوامع و عام شدن آن است و گفته می‌شود که همه‌ی جهان در حال حرکت به سوی جامعه‌ی غربی و هم‌رنگ شدن با آن است، رویکرد دوم با تکیه بر تکثرگرایی فرهنگی رواج‌یافته در بستر رسانه‌های ارتباط جمعی، تسریع حمل‌ونقل و اصالت یافتن سبک‌های زندگی، این گروه‌ها و اقشار را به عنوان نشانه‌ای از وضعیت پست‌مدرن حمل می‌کند و مدعی پایان عصر امپریالیسم می‌شود.یکی از رویکردهای نظری متناظر با شرایط اجتماعی تشریح‌شده، بر این است که فرآیند جهانی‌ شدن به  عرصه‌ای برای گسترش فرهنگ‌های محلی و عمدتاً سرکوب‌شده در ذیل فرهنگ امپریالیستی و نیز فرهنگ‌های ملی تبدیل می‌شود. در حقیقت این رویکردها، فرهنگ وراجامعگی‌ جهانی را جدا از مسئله‌ی امپریالیسم فرهنگی و توسعه‌ی نظام سرمایه‌داری تحلیل می‌کنند و موضوع اخیر در کانون توجهات آن‌ها قرار ندارد.

ادامه مطلب...

جرعه ای از دریای معرفت نهج البلاغه

الصَّبْرُ صَبْرَانِ: صَبْرٌ عَلَى مَا تَكْرَهُ، وَصَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ.
امام علی(عليه السلام) مى فرمايد:

صبر بر دو قسم است صبر در برابر انجام كار خوبى كه دوست ندارى و صبر بر ترك كار بدى كه دوست دارى.
شرح و تفسير دو شاخه مهم صبر امام در اين گفتار حكيمانه، صبر و شكيبايى را بر دو گونه تقسيم مى كند. مى فرمايد:

«صبر بر دو قسم است صبر در برابر انجام كار خوبى كه دوست ندارى و صبر بر ترك كار بدى كه دوست دارى»; (الصَّبْرُ صَبْرَانِ: صَبْرٌ عَلَى مَا تَكْرَهُ، وَصَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ).

ادامه مطلب...

رفاقت ، شبیه آینه

 

آدمی به رویه و روش دوستش خو می گیرد و به افکار و اعمال وی معتاد می شود. نهج البلاغه

جایگاه دوست در زندگی

انسان موجود است اجتماعی وعلاقه به زندگی همراه با دوستی و انس با دیگران یکی از ضروریات سازمان وجودی اوست.

تعبیر قشنگش این است که کسی که دوست پاک ضمیر خود را که برای خدا با وی پیوند دوستی داشته از دست بدهد ، مثل این است که شریف ترین اعضای بدن خود را از کف داده است. این را مولایمان حضرت علی فرمودند اند و باز گفته اند که غریب کسی است که دوستی ندارد.

تصنیف غرر الحکم ص414 حدیث شماره 9461

احساس نیاز به معاشرت صمیمانه و همراهی و هم دلی با دیگران علاوه بر این که یکی از جلوه های زندگی اجتماعی است ندایی است برخاسته از اعماق وجود انسان که او را به ایجاد ارتباط دوستانه و تماس با هم نوع فرا می خواند.

کمتر کسی است که با قطع پیوندهای دوستانه و بریدن از هم نوع و انزواگرایی و گوشه گیری ، احساس آرامش کند. اگر در مواردی خاص دیده می شود که برخی از افراد به انزوا طلبی که نوعی بیماری است و یا زندگی فردی روی می آورد ، بدون شک علت یا علل آن را باید در جایی دیگر جست و جو کرد.

البته همه این ها در گرو انتخاب دوست شایسته است ، چرا که شخصیت انسان متاثر از عوام مختلفی است که از مهم ترین آن ها مسئله هم نشینی ، دوستی و معاشرت است. این عامل از چنان اهمیتی برخوردار است که اسلام فرموده "آدمی بر دین و روش هم نشین خود است ، پس باید ببینید که با چه کسی دوست می شوید"    

بحار الانوار ج74 ص

ادامه مطلب...

گفتار ناب

 

على‌(ع) فرمود: قومى خدا را بشوق ثواب پرستيدند، كه اين پرستش تاجران است

و گروهى خدا را از ترس عقاب پرستيدند، كه اين پرستش بردگان است

و دسته اى خداوند را براى سپاسگزارى پرستيدند، اين پرستش آزاد‌مردان است.

فراز 237

   

«دهه فجر مبارک»

برخی از دستاوردهای بهداشت و درمان پس از انقلاب اسلامی:
1- ساخت نای مصنوعی به کمک مهندسی بافت توسط محققان کشور
2- ساخت نخستین چسب بافتی هوشمند دنیا توسط محققان ایرانی
3- تولید رگ مصنوعی به کمک نانو الیاف
4- تولید رده سلول های بنیادی جنینی و قرار گرفتن ایران در میان ده کشور برتر دنیا
5- تولد اولین کودک حاصل از روش لقاح مصنوعی در ایران در سال 71
6- تولد اولین گوسفند شبیه سازی شده در ایران در سال 85

ادامه مطلب...

دستاوردهای انقلاب اسلامی از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)

 

حضرت امام (ره) به عنوان رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیان‌‌گذار جمهوری اسلامی ایران، در فاصله زمانی پیروزی انقلاب در 22 بهمن 1357 تا قبل از رحلت در خرداد 1368، به برخی از دستاوردهای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در قالب سخنرانی، صدور پیام و یا بیانیه اشاره کرده‌اند. در این‌جا به اختصار به مواردی از دستاوردهای انقلاب از دیدگاه حضرت امام (ره) در چند حوزه اشاره می‌شود.

 
الف- احیای اسلام ناب محمدی (ص) و منزوی ساختن اسلام آمریکایی
از دیدگاه حضرت امام (ره)، انقلاب اسلامی توانست اسلام واقعی و ناب را زنده کند و قدرت و عظمت اسلام را به نمایش بگذارد. اسلام سیاسی که مبتنی بر تلازم و عینیت دین و سیاست است، با انقلاب اسلامی تجدید حیات نمود و جمهوری اسلامی به عنوان مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی مبتنی بر همین نگرش از دین در ایران استقرار پیدا کرد. در پرتو این تجدید حیات اسلام ناب، ولایت فقیه به عنوان نظریه دینی و شیعی و مدل حکومت اسلامی در دوران غیبت مورد توجه قرار گرفت و با تشکیل حکومت دینی، اسلام و شعائر دینی احیا شد. نماز جمعه و حج ابراهیمی و برپایی مراسم‌های دینی و معنوی به مناسبت‌های مختلف با برخورداری از روح اسلامی نمونه‌هایی از این زنده کردن شعائر است. نمونه‌هایی از اظهارات حضرت امام (ره) در این حوزه عبارت است از:

ادامه مطلب...

گفتار ناب

 

امام على عليه السلام:

هر كه دانشش بيشتر از عقل اش باشد، آن دانش وبال او گردد.

مَن زادَ عِلمُهُ عَلى عَقلِهِ كانَ وَبالاً عَلَيهِ

ميزان الحكمه ج ۸، ص ۱۱۱

    

استجابت دعا

 

آیه‌ای که فقط نیمۀ اولش را بلدیم    

کسی که عظمت خدا در دلش ننشسته باشد، وقتی از محبت خدا برایش بگویند، یک‌مقدار لذت می‌برد، اما نمی‌تواند این محبت را پاسخ دهد. کسی که عظمت خدا در دلش وارد نشده، نمی‌تواند محبت خدا نسبت به خودش را درست درک کند و جواب این محبت را بدهد. اگر بخواهیم محبت خدا را درک کنیم و این محبت در ما اثر بگذارد، اول باید عظمت خدا در دل ما بنشیند.

یک آیۀ قرآن هست که نیمۀ اولش را همه شنیده‌اند: «اُدْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ؛ مرا بخوانید، جوابتان را می‌دهم.» این قسمت از آیه را همه بلد هستند چون پر از مهربانی است، معمولاً همۀ ما هر چه آیۀ محبت‌آمیز هست بلدیم. اما بقیه این آیه را خیلی‌ها بلد نیستند. چرا؟ چون بقیۀ آیه از عظمت خدا صحبت می‌کند و می‌فرماید: «إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي‏ سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ؛ کسانی که نسبت به عبادت من تکبر وزرند، به زودی با کمال ذلت و خواری داخل جهنم خواهند شد.»

ادامه مطلب...

مطالب بیشتر...