سنت افطاری ساده در سبک زندگی اسلامی
از جمله سنتهای پسندیدهای که مدتی است در کشور ما رایج شده است، موضوع «افطاری ساده» است. رهبر معظم انقلاب نیز در یکی از خطبههای نماز عید فطر ضمن تأکید بر این سنت حسنه، خواستار توجه مردم به آن شدند: «یک سنت که خوب است مورد توجه قرار بگیرد، افطاری دادنهای ساده و بیپیرایه در مساجد و در خیابانهاست که در بیشتر شهرهای کشور در مقابل افطاریهای مسرفانهای انجام گرفته است. که شنیده شده بعضیها به بهانهی افطار، حرکات و عمل مسرفانه انجام میدهند و به جای اینکه در ماه رمضان وسیلهای بشوند برای نزدیکی روحی به فقرا و مستمندان، با این عمل، با این حرکت، خود را در لذات جسمانی غرق میکنند.»
برجستهترین وظیفه انسان در ماه مبارک رمضان
توصیههای اخلاقی آیتالله جوادی آملی: از برجستهترین وظایف در ماه مبارک رمضان آزاد شدن و رهیدن است. انسان باید این قفسها و میلههای پولادین را که با دست خود ساخته است، بشکند.واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معناى «خضوع» است و طبرى در تفسیر «جامع البیان» مىگوید: اصل عبودیت که به نظر او شامل عبادت نیز مىشود، نزد همه عرب به معناى ذلت و خاکسارى است.آگاهی عمیق و بصیرت و اندیشه در دین، رمز ارزشمندی کارها و عبادات است و بدون آن عمل، فاقد ارزش لازم است لذا یکی از مواردی که میتواند ما را در انجام عبادت، راغب کند پیبردن به حکمت عبادات است. آیتالله جوادی آملی از جمله کسانی است که به طور مفصل درباره حکمت و فلسفه اعمال عبادی دین مبین اسلام سخن گفته است. آنچه در ادامه میخوانید برگرفته از بیانات این عالم فرزانه است. بزرگان ما گفتهاند: گر چه روزه گرفتن سخت و دشوار است، ولی لذت شنیدن این ندای خداوند که میفرماید:
زندگی به سبک شهر خدا!
اهمیت ماه رمضان در چیست؟ چرا ماه رمضان را «ماه خدا» مینامند؟ آیا ارزش ماه رمضان صرفاً به «روزه»ی آن است؟ آیا «روزه»ی ماه مبارک، «هدف» است یا «وسیله»؟ اگر روزه هدف است، پس چرا در آیهی 183 سورهی بقره هدف از روزه را رسیدن به «تقوا» بیان کرده است؟ و اگر روزه صرفاً وسیله است، چگونه میتوان از این وسیله برای رسیدن به هدف آن (یعنی تقوا) استفاده کرد؟ آیا صرفاً با نخوردن و نیاشامیدن میتوان به «تقوا» دست یافت؟سؤالات بالا و سؤالاتی نظیر آن، موضوعاتی هستند که میبایست برای هر کدام از آنها پژوهشهای جداگانهای انجام داد، اما به نظر میرسد اگر «روزه» را به مثابه «وسیله»ای برای دستیابی به هدف متعالیتری به نام «تقوا» تعریف کنیم، آن گاه میبایست تأثیرات روزه و ماه رمضان را در ساحت زندگی فردی و اجتماعی انسان مورد بررسی قرار دهیم.
ماه نو ، ماه نو ، سلام ، سلام !
توصيههای طبی متخصصان برای استقبال از ماه مبارک رمضان: از آنجا که ماه رمضان امسال با فصل گرما مصادف شده، بايد خيلي بيشتر از سالهاي قبل مراقب خودمان باشيم و هرچه زودتر، با اجراي يک الگوي صحيح تغذيهاي و کاري، به استقبال ماه صيام برويم. در اين بين، کم نيستند بيماراني که اصلا نميدانند تکليفشان در برابر روزه چيست و با توجه به وضعيتي که دارند، بايد روزه بگيرند يا نه.در گفتگو با متخصصان مختلف سعي کردهايم راه رسيدن به آمادگي مناسب براي روزه گرفتن را نشان بدهيم تا بدانيد که در اين چند روز باقي مانده تا ماه رمضان بهتر است چه کارهايي انجام دهيد تا بدنتان آمادگي لازم براي روزه گرفتن را پيدا کند. آنهايي هم که مشکل يا بيماري خاصي دارند، در لابهلاي سطور اين گفتگوها و يادداشتها ميتوانند دريابند که آيا از نقطه نظر طبي ميتوانند ماه رمضان امسال را روزه بگيرند يا نه. روزه و بيماران قلبي بيماريهاي قلبي معمولا از آن دست بيماريهايياند که با کسي شوخي ندارند و بيمار و اطرافيانش بايد کاملا مراقب اوضاع باشند
از آنجا که اين روزها بيماران زيادي به پزشکشان مراجعه و از او درباره روزه گرفتن يا نگرفتن سوال ميکنند و بيماران قلبي هم از اين گروه مستثنا نيستند، بايد چند توصيه پزشکي مهم به اين گروه از بيماران (افراد داراي ناراحتي قلبي) ارايه کرد:
گفتار ناب
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: روزه دار تا افطار کند ستمدیده تا ستم از او دفع شود مسافر تا به وطن خود باز گردد. یک بهانه دست خدا بدهید
دربارهی سیرهی امام هادی علیهالسلام و زیارت جامعهی کبیره: معرفت مراتب دارد. در بین اصحاب خود امیرالمؤمنین هم، ابن عباس یک شاگرد بود، کمیل یک شاگرد بود، عمّار یاسر یک شاگرد بود و میثم تمّار هم یک شاگرد. یا رسول خدا در بین اصحابشان آیا با همه یکسان برخورد میکردند؟ همهشان را میشناختند و به اندازهی ظرفیتشان با آنها حرف میزدند. شتربانی به امام صادق سلاماللهعلیه میگوید که یک نصیحتی بکنید. حضرت میفرماید: «عَلَیْکَ بِالصِّدْقِ الْحَدیثِ»؛ وقتی حرف میزنی راست بگو. خوب این حرف بزرگی است، ولی ساده است. اما وقتی یک عالم بزرگی میرود پیش امام صادق علیهالسلام، دیگر حضرت آن نصیحت را نمیگوید و لحنش عوض میشود
خلاصه شناخت مراتب دارد. «اللّهم عرّفنی حجّتک» یعنی ما اجمالاً بدانیم حضرت هادی علیهالسلام امام است و معصوم است و متصل به غیب. این معرفت اجمالی است اما دربارهی معرفت ابعاد شخصیتی ایشان، من بارها به دوستان گفتهام که ما حتی شاگردان اینها را نمیتوانیم بشناسیم.
|