ایستاده روی پای تولید ملی در سبک زندگی امروزی
بنا به قاعدهی قرآن، دو دستگیرهی راستین برای سرپا ایستادن و قیام ملتها تعبیه شده است:
نخست گردش بر مدار خانهی توحید که خود را در فرهنگ تسلیم شدن در پیشگاه حق و سیاست تسلیم نشدن به طواغیت نشان میدهد و دوم بهرهبرداری غیرسفیهانه از اموال و ثروتها که خود را در توان تولید بهرهور هویدا میسازد. در مختصات عصر حاضر که امر اقتصاد خود را بر دیگر امور تحمیل میکند و جهانی شدن نیز موجب درهم تنیدگی مناسبات ملل با یکدیگر شده است، رکن نخست بدون رکن دوم دوام و بقاء نخواهد داشت و پافشاری بر سیاست تسلیم نشدن به طواغیت، نیازمند اقتصادی با توان درونزای تولید است. به بیان دیگر اقتصاد مقاوم شرط لازم برای مقاومت فرهنگی و سیاسی بهشمار میرود و بالعکس، با از دست دادن خط اقتصاد، باید منتظر سقوط سنگرهای فرهنگی و سیاسی بود.نسبت اقتصاد مقاومتی و تولید ملی، آشکارتر از آن است که نیاز به مقدمه مفصل داشته باشد و از مجموع اقدامات پیشنهادی ده گانهی بیانات مقام معظم رهبری در حرم منور رضوی، چند نکته نخست بر این مدار میگردد. امر واقع آن است که برنامهی اقتصاد مقاومتی را نمیتوان مجموعهی پروژههای منفک یا جزایر مستقل در نظر گرفت، تولید ملی با صفاتی مانند دانش بنیان بودن، عاری از فساد، درونزا و برونگرا، نخ تسبیح برنامهی عزیمت به سوی یک اقتصاد مقاوم است و در دنبالهی خود نتایجی چون رونق اقتصاد و اشتغال، عدم وابستگی درآمد دولت به نفت، ارتقاء بهرهوری، عدم وابستگی به واردات کالاهای اساسی و غیره را در پی دارد.
اخلاق انتخاباتی (3)اخلاق انتخاباتی هواداران نامزدها در زمان انتخابات: امام خمینی (رحمت الله علیه) فرموده اند: «میزان، رأی مردم است.» در انتخابات آزاد، میزان رأی مردم است تا با دقت در انتخابات، نامزد اصلح را برگزینند. در این مجال، به بررسی اخلاق انتخاباتی رأی دهنده گان در چند مرحله می پردازیم. 1.تحقیق مردم در مورد نامزدها در این مرحله می توان از دو شیوه استفاده کرد. ابتدا باید تفکر و تعقل را سرلوحه کار خوش قرار داد تا از این رهگذر بتوان نامزد اصلح را از میان نامزدها برگزید.امام علی علیه السلام می فرمایند: «رأی الرجل میزان عقله؛ نظر یک فرد میزان عقل اوست.»در مرحله بعد، اگر از این راه به نتیجه نرسید، به وسیله مشورت با صاحبان عقل و اندیشه به انتخابی صحیح رهنمون شود.امام صادق علیه السلام می فرمایند: «شاور فی امرک، الذین یخشون اللّه عز و جل؛ در امور خود با کسانی که از خدا می ترسند، مشورت بکن.»امام علی علیه السلام نیز در بیان این معنی می فرمایند: «مَنْ شاوَرَ ذَوی الْبابَ دُلَّ علی الصّوابِ؛ هر کس با صاحبان عقل و اندیشه
الزامات رقابت سیاسی از منظر امام راحل :ثبات سياسی را فدای رقابت نكنيد!مقدمه در انديشهي اسلامي، رقابت سياسي كه صرفا براي قدرتخواهي و سلطه است، به علت عدم مشروعيت و مغايرت با اسلام پذيرفته شده نيست. اين نوع از رقابت محيط اسلامي را دچار انحراف ميكند و با ايجاد جنگ سياسي باعث بياعتقادي و يا كم اعتقادي مردم ميشود و آنها را نسبت به اسلام دچار ترديد ميكند. در اين صورت ميتوان گفت كه در انديشهي اسلامي با عطف توجه به كثرت و تنوع ديدگاهها و پذيرش اصل اختلاف به لحاظ نظري، «رقابت سياسي در چارچوب» مورد قبول است. بنابراين از پذيرش رقابت سياسي در مفهوم متداول غربي آن يعني صرفاً براي كسب قدرت، امتناع كرده است. قانون اساسي جمهوري اسلامي در مقدمهي خود ذيل عنوان شيوهي حكومت در اسلام آشكارا به اين مطلب اشاره كرده است و چارچوب رقابت سياسي سالم اسلامي را مشخص نموده است. به اين ترتيب ميتوان گفت كه رقابت سياسي در اسلام در درون محدودههاي زير امكانپذير است:
اخلاق انتخاباتی (2)اخلاق انتخاباتی نامزدها در زمان انتخابات پس از اطمینان شخص از خود برای معرفی شدن به عنوان نامزد، بحث اخلاق انتخاباتی مطرح می شود که برخی از آنها را به طور اختصار بیان می کنیم. 1.اسراف نکردن در تبلیغات به راستی، میزان در حوزه تبلیغات انتخاباتی چیست؟ آیا نامزدهای انتخابات می توانند با عنوان حفظ دین و اینکه جبهه مقابل بر حق نیست، دست به تبلیغات وسیع با هزینه های گزاف بزنند؟ یکی از آسیب ها، هزینه های هنگفتی است که صرف تبلیغات می شود. نامزدها به جای اینکه در صدد شناساندن خود به مردم باشند، مبالغی کلان را صرف تبلیغات می کنند که چیزی جز اسراف را به همراه ندارد.امیر المؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: «مَنْ کانَ لَهُ مالٌ فایّاهُ وَ الفِساد؛ فانّ اِعْطاءَ المالِ فی غَیرِ وَجهٍ تَبْذیرٌ وَ اسرافٌ وَ هُوَ یَرفَعُ ذِکْرَ صاحبِهِ فی النّاسِ وَ یَضَعَهُ عِنْدَ اللّهِ؛ هر که ثروتی دارد، مبادا آن را تباه کند؛ زیرا صرف کردن بی مورد آن، ریخت وپاش و اسراف است. این کار، او را در میان مردم بلند آوازه می کند، ولی نزد خدا بی مقدار می سازد.»البته برخی هم برای پیروزی خود، از اموال بیت المال استفاده و به هر شکل ممکن آن را توجیه می کنند. این کار اشتباه مضاعفی است؛ زیرا علاوه بر اسراف و تبذیر، از بیت المال برای مقاصد شخصی استفاده کرده اند.امام باقر علیه السلام می فرمایند: «اَلْمُسْرِفُون الذینَ یَسْتحلّون المَحارِمَ و یَسْفِکُونَ الدِّماءَ؛ اسراف کاران، آنانی هستند که حرام ها را حلال می شمارند و خون می ریزند
جستاری کوتاه بر ریشههای یک حکم
چرا واردات کالاهای مشابه داخلی حرام است؟ سال گذشته بود که رهبر انقلاب از تولید ملی به عنوان امری مقدس و با ارزش یاد کردند و همهی آحاد و اقشار مردم را به تقویت آن به هر طریق ممکن دعوت کردند. در این میان ایشان بر نقش مصرفکنندگان که تمامی مردم را دربرمیگیرد تأکید ویژهای فرمودند و گفتند عمده مردمند و خود راه مصرف کالاهای خارجی را ببندند. اما در بیانات خود در ابتدای سال ۹۶ در حرم مطهر رضوی که به نوعی نقشه راه سال را نیز ترسیم مینماید، ایشان با ذکر دو مسئلهی مهم در تولید که عبارت بود از مسئلهی واردات و مسئلهی قاچاق، چنین فرمودند: «واردات کالاهایی که در داخل بهقدر کافی تولید میشود، بایستی بهصورت یک حرام شرعی و قانونی شناخته بشود ».
بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی
بسماللهالرّحمنالرّحیم
|